Klajda.cz / Guides / Soutěž / Mauglího skoba

Mauglího skoba

...26.9.2011 dnešním vylosovaným je IVA! Gratulujeme!!! Ivo, dej nám prosím vědět kam máme cenu poslat, nebo jestli si ji vyzvedneš na Klajdě osobně... Všem děkujeme za hru a přejem štěstí ve hře další...

(Janek) - Je to už nějaký čas, co jsem měl štěstí, že jsem jezdil do krasu aspoň dvakrát týdně lézt. Končil jsem vysokou školu, a pak jsem dva roky učil na gymnáziu. Peněz moc nebylo, ale nebylo ani třeba, jen když času bylo nazbyt. Ve Sloupu jsem znal cesty nazpaměť a dodnes bych o půlnoci dokázal vyjmenovat krok za krokem nejedné "klasiky", co jsem pravidelně lezl. Vůbec si většinou pamatuju aspoň klíčové místo cest, které jsem vylezl na prvním. Vím, že mi to ten, kdo to tak nemá asi nebude věřit, ale mám to tak. Ničím jsem si to ani nezasloužil a není to nic víc než "dar" specifické paměti, se kterým se už člověk rodí. Nejsem sám, znám víc takových, stejně jako nevím, jestli je to vůbec k něčemu užitečné, protože paměť na cizí jazyk bych využil určitě víc. Člověka s touto pamětí snadno poznáte, protože často raději opakuje cesty, které "zná", než cesty nové. Je to totiž pohodlnější...

Díky tomu si dobře pamatuju, jak jsem jednou ve Stěně nad poustevnou vyměňoval jištění v jakési cestě od Mauglího se jménem Rodeo. Cestu jsem už dřív vylezl několikrát s původním jištěním, které tvořilo několik starých skob a smyčka v hodinách. Vždycky jsem se strašně bál a neměl jsem morál, abych tu cestu lezl každý den. Cestu jsem nedojišťoval, jen jsem dával nové borháky tam, kde byly původní staré skoby. Není to proto ani teď nijak bezpečná cesta, kde nejtěžší kroky děláš asi 8m nad soutěskou a víš, že kdyby, tak asi až na zem.. Je to zkrátka pomník. Mauglího pomník. Časem jsem o Mauglím slyšel od starých horolezců víc a vím, že takových a ještě mnohem těžších cest dělal v Krase hodně. Některé jsme později se Stoupou, poprvé od Mauglího smrti na Kavkaze (1983), přelézali po víc než dvaceti letech (Kocovina, Jezzabel, Alelujá...). Díky tomu, co jsem v těch cestách zažil, je pro mne Mauglí nekorunovaným králem Krasu. Těžko říci, jestli by se to ještě vůbec v dnešní době dalo překonat, protože se leze docela jinak a díky ochranářům už v Krase moc místa na cesty horského typu není. Byl to člověk, svéráz, který dokázal kdejakou rozlámanou stěnu vylézt bez lana, nahoru i dolů, když si vzal lano, dával tak 2-3 skoby na délku. S Lančem se vzájemně v sólolezení hecovali a zároveň chápali, protože neradi měnili jistotu za jištění. Přesně to taky můžete vyčíst v rukopisu Mauglího cest. Moc nenamluvil, spíš lezl.

Skobu z Rodea jsem nevyhodil, ale schoval jsem si ji na památku. Je to už sice rezavý šrot, ale pro mě má větší cenu, než kdyby byla zlatá a naleštěná. Chystám se za chvíli na rok "do háje", a tak je třeba zredukovat všecek "binec", co není kam dát. Proto jsem se rozhodl, že soutěž opět trochu odlehčím a dám Mauglího skobu do hry, třeba v ní najde někdo to, co já, a bude mu dělat radost jako dekorace doma na stěně... k tomu jsem přihodil pár ruských skob, co mám z Kavkazu, které se můžou hodit zvlášť teď, když začíná hákovací sezóna...

...proto máte-li zájem vyhrát, piště do diskuse pod článkem názvy Mauglího cest, které znáte, nebo najdete v průvodci, že existují. Každý se můžete nominovat jen jednou cestou, ať mají šanci všichni...Kdyby někdo nevěděl, tak dám malou nápovědu - Mauglí se jmenoval Jiří Beneš a dělal cesty nejvíc v Moravském Krase... a víc ani slovo:-)

Diskuse

• Linda22.9.2011 v 13:14:47

Corrida - Nad Pustevnou - Sloup - 6

• Lišák22.9.2011 v 12:19:59

HOLUBÍ DŮM - Masiv Berana a Rorejsů, 5+ A2! , Žleb...

• Luděk21.9.2011 v 23:11:29

ROGALLO - Indie, 8-, Sloup (1980)

• Iva20.9.2011 v 15:34:47

Kocovina

• Janek20.9.2011 v 13:23:22

mimo soutěž (návod jak můžete odpovídat;-) - RODEO - cesta na Stěně za Poustevnou, 6, Sloup.

Klajda partneři

Rock Pillars Beal
Asolo
Olympia - nákupní a zábavní centrum